ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

14.00 Andet. Nyheder fra nettet

Jeg følger selv en række trænings- og sundheds-sites på nettet. Ofte har jeg printet artikler om emner, som jeg gerne ville skrive om. Det bliver bare ikke altid til noget. Derfor har så valgt at give linksene direkte på denne side, med en lille beskrivelse. Kig dem igennem - der er (efter min mening) interessante ting imellem.

Grøn kost ændrer dine tarmbakterier på 48 timer

Alle burde læse denne artikel. Den er klar, letlæst og logisk. Tarmens indhold af bakterier er ekstremt vigtig for vores generelle sundhed. Og en stor del af danskerne (25%) har simpelthen en syg tarmflora. Og det giver overvægt, diabetes og megen anden svækkelse. Læs selv artiklen.

Det mest vanvittige er, at mange politikere vil have fedmeoperationer gjort til at almindeligt tilbud. Ved fedmeoperationen afkorter man tyktarmen til ca. halvdelen. Og det giver patienten kronisk vitamin- og mineralmangel, så man skal på kur resten af livet. En elendig og kostbar (ca. 70.000 offentlige kroner pr. operation) løsning.

Lær dog folk at spise sundere - der skal ikke ret meget til. Væk med sukker, slik og sodavand. Væk med hvidt brød. Mindre kød, mindre mælk og mindre alkohol. mere frugt og flere grøntsager. Så kører det.

Løft med lette vægte kan være lige så godt som tunge vægte

Jeg har skrevet om det andetsteds her på sitet. I styrketræning løftes gerne vægte, og mange trænere insisterer på tunge løft. Men til personer som undertegnede, ældre, med hybermobilitet og i dårlig træningstilstand, der fungerer tunge vægte ofte ikke. For mange vil det også være vildt ubehageligt at skulle løfte tungt jern.

Heldigvis kan træning med lette vægte være fuldt ud ligeså godt (selvom trænerne ikke kan lide at høre det). I denne artikel beskrives et grundigt, videnskabeligt forsøg, der tydligt viser, at træning med lette håndvægte (og flere gentagelser) er fuldt ud lige så effektivt som den traditionelle vægttræning. Og det er meget mere behageligt og tilgængeligt, kan jeg tilføje.

Optræning med hormetisk effekt

Her er artikel fra det glimrende websted PhysicalLiving.com, som amerikaneren John Sifferman driver.

Det hormetiske princip går ud på, at man optræner fysisk og psykisk styrke ved at udsætte sig for små doser af noget, der ellers potentielt kunne være skadeligt.

Gode eksempler er kolde bade (bliver man ved, kan man dø af det) og faste, som man også kan dø af. Men praktiseret kontrolleret er begge dele utroligt sunde og opbyggende, både fysisk og mentalt. Læs selv Johns artikel "5 Ways To Build Physical & Mental Toughness With Hormetic Training".

Morgenmad eller ej ...

Denne artikel beskriver to forhold:

1. Megen sundhedsvidenskabelig forskning er "biased" - præget af forskernes holdninger og nedgroet vanetænkning, i en grad så forskningsresultaterne ikke holder et nærmere eftersyn.

2. Al snak om, at "morgenmaden er dagens vigtigste måltid" er det rene vrøvl.

Læs selv artiklen

Jeg har selv lige fra barnsben af helt instinktivt altid stejlet, når folk har insisteret på, at man skulle spise et "ordentligt måltid" om morgenen. Det virkede forkert - kroppen er i en slags semi-fastetilstand efter 12 timer uden mad, og den skal afbrydes på en blid måde. Her i huset spiser kun frugt om morgenen. Gerne melon eller jordbær om sommeren og ellers, hvad der byder sig resten af året. En kur, der varmt kan anbefales.

Man skal altid være varsom, når "eksperter" udtaler sig. Vi har set sundhedsprofessorer aflønnet af sukkerindustrien. I artiklen omtales firmaet Kellogs, der har betalt forskning i morgenmadens velsignelser. Herhjemme er mejeribranchen sikkert meget glad for vores vaner med at hælde masser af mælkeprodukter indenbords om morgenen ...

Og selvom forskerne ikke direkte er korrupte, så er der god grund til at tage resultaterne med et gran salt og bruge sin sunde fornuft.

Prøv at reducere morgenmaden og start med noget frugt, som er det nemmest fordøjelige vi har. Jeg tror, at din mave kunne lide det!

Undgå ømhed og smerte efter træning

Laver man styrketræning, skal der ikke meget til, at man er rigtig godt øm, især på andendagen efter træningen. I denne artikel gives nogle gode råd til at undgå ømhed og smerte efter træning. Det drejer sig bl.a om:

  • At drikke vand og spise en banan inden træningen.
  • At lave udstrækning både under og efter træningen.
  • At massere musklerne med foamruller

    Jeg kan selv tilføje, at afrulning, udstrækning samt sauna efter træningen også virker smertedæmpende.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-17 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •