ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

12.00 Faste - naturlig helbredelse

  • Hør om faste (lydfil)

    Faste er et naturligt middel til helbredelse. Når dyr er syge, faster de, og når du selv er syg, har du ofte ikke lyst til at spise. Faste er naturens eget lægemiddel.

    Læser man om medicinsk brug af fasten, er den et middel mod stort set alle vores livsstilssygdomme. Samtidig virker fasten forebyggende - du kommer simpelthen bedre på plads med dit helbred og nedsætter risikoen for fremtidige sygdomme. Læs mere herom i den følgende artikel.

    På denne side finder du en komplet fasteplan. Følgende emner er beskrevet:

  • Om virkningen af faste
  • Næsten alle kan faste
  • Bedre kropsfornemmelse
  • De ting, du skal bruge
  • Hvad sker under fasten?
  • Protokol for afvikling af fasten
  • Kroppen er helt åben
  • Faste og vægttab

    Nederst på siden finder du et skema for en ti-dages faste med nedtrapning og opstart. Brug den som inspiration til at komme igang med at faste!


    Virkningen

    Hvordan virker en faste så? Først vil jeg hævde, at kroppen elsker at faste! Det føles i hvert fald utrolig godt - både under fasten, men i høj grad efter fasten. En fantastisk kropsoplevelse, du skal unde dig selv.

    I stedet for at hente energi og næring fra madvarer, vendes forbrændingen indad. Kroppen skifter fuldkommen modus (til tilstanden ketose); energien skal hentes fra kroppens egne depoter, og resultatet er en generel afgiftning, idet led og væv renses for affaldsstoffer. Fasten virker på alle niveauer - såvel neurologisk, hormonelt og immunologisk, alle systemer styrkes!

    Samtidig vaskes tarmen godt gennem - og det er meget vigtigt. Hos de fleste er tyktarmen belagt med lag på lag af gamle slagger. Man har fundet rester af modermælk i tyktarmen hos afdøde personer i høj alder! Så har du aldrig før fastet, er der formentlig massive belægninger i din tarm, som det vil være godt at få renset ud i.

    Faste er altså en supersund, billig, blid og naturlig metode til helbredelse og forebyggelse - bare du gennemfører den ordentligt, i et roligt miljø og med god tid. Samtidig er fasten en åndelig øvelse - du lærer at sige nej. Og tro ikke, at du kommer til at gå sulten rundt - nej, efter et par dage mærker du ikke sult.

    Start med 3 dages faste, går det godt, så tager du fem næste gang. Den helt store virkning får du dog først med 10 dages faste eller længere. Gå aldrig over 20 dage - du skal ikke risikere skader på tænder og organer. Endagsfaster 5:2-diæten og lignende er også fint til vægttab, men den helt tilbundsgående udrensning kommer først med en "rigtig" faste.


    Faste for næsten alle

    Især for personer over 40 år er det vigtigt at komme i gang med at faste - inden man bliver syg og afhængig af medicin. Faste er ikke noget, du nødvendigvis skal gøre hvert år, men sådan med jævne mellemrum gennem livet er det utroligt godt.
    Der er masser af måder at faste på, og ingen af dem er er "den rigtige". Du skal finde et system, som passer til dig og din situation. Det væsentlige er:

    • At få en ordentlig nedtrapning inden fasten (helst tre dage med frugt, kogte grøntsager, urthethe og ikke meget andet).

    • At faste et antal dage (gerne 10), hvor kroppen i princippet ingen næring modtager (ingen eller meget få (under 200) kalorier).

    • En blid opstart efter fasten.

    Hvordan du så indretter fastedagene, det er op til dig. Jeg har fundet mit eget system, som især bygger på den tyske læge Dr. H. Lützners anvisninger. Han har ledet tusinder af personer gennem terapeutisk faste på Buchinger-Klinik i Überlingen/Bodensee (se www.buchinger-wilhelmi.com).



    Bedre kropsfornemmelse

    For mig handler faste om at tage sin krop i besiddelse. Og det er hele kroppen - tarmen inklusive. Midler som glaubersalt, surkålssaft og et dagligt lavement giver en totaloplevelse af tarmen - en legemsdel, man til daglig helst undgår den store kontakt med. I det hele taget afgiver kroppen underlige dunster under fasten - du lugter sært - det er udrensningen. Og det er som om, at man ikke kan vaske lugten bort. Men det går hurtigt over.

    Du får en anden kropsfornemmelse ud af fasten - med større følsomhed, hvis du giver dig plads til at mærke indad. Træn let men gerne meget under fasten - der virkelig mulighed for ny kropsbevidsthed. Ikke mindst dine store led (skuldre, hofter) bliver mere smidige, hvis du bruger dem.

    Du vil også blive mere opmærksom på din sult. Ofte spiser vi uden at være sultne. Vi forveksler signaler som fx uro og anspændthed med sult. Så hvis du vil leve sundt fremover, skal du blandt andet lære din egen sultfornemmelse bedre at kende, og det kan fasten hjælpe på.
    Efter fasten har du en ny kropsbevidsthed, du føler dig ren og let, så der er noget at glæde sig til.

    Fastens midler

    Glaubersalt (natriumsulfat) er et hvidt salt, som giver en ret effektiv udvaskning af tarmen. Det smager ikke godt, men rører du en til to spiseskefulde i 3/4 liter vand og drikker det over en ½ times tid, så virker det meget effektivt, for ikke at sige brutalt. Det skal du kun gøre én gang, på første fastedag. Kan dog evt. gentages den tredje fastedag.

    Surkålssaft er gæret med mælkesyrebakterier. Det virker derfor harmoniserende på tarmen under fastens udskylninger. Et lille glas giver ikke det store kalorieindtag, så det kan tages dagligt.

    Grøntsagsafkog. Dagens suppe, kan spises to gange dagligt. Du koger alt muligt grønt (blegselleri, sabsi, selleri, løg, mælkebøtte, toppe, pastinak, rødbeder, selleri, gulerod, kartofler, løvstikke, persille mv.) og sier det. Det kan koges længe, men alle grøntsager skal sies fra. Tilsæt evt. lidt vitam (urtebouillon), hvidløg, citron eller miso inden serveringen. Jeg bruger en lille smule chilli - det er nok ikke godt, men ...

    Miso er en mælkesyregæret soya-pasta, der giver en god tarmflora. Tilsæt en smule til grønsagsafkoget, det giver også smag. Må ikke koge.

    Urtetheer. Virker beroligende, giver lidt mineraler. Base-the, lever/galle-the, detox-the, mynte, kamille, brændenælde. Osv.

    Bukkehornsfrø. Frøene knuses i kaffemøllen. To spiseskefulde pulver overhældes med kogende vand. Indeholder mange sunde stoffer og virker udrensende. Kraftig smag (indgår i indisk karry) og giver en markant kropslugt. Bruges 1-2 gange under en ti-dages faste

    Hørfrø og chiafrø. Nogle af de mest sunde frø, der findes. Giver god passage gennem tarmen. Knuses i kaffemøllen. To gode teskefulde pulver overhældes med koldt vand og trækker i minimum 45 min. Kan med fordel kombineres med en teskefuld chiafrø (skal ikke knuses). Når du ikke er på faste tilsættes lidt roesirup, så smager det rigtig godt.

    Vand. Masser af vand.

    Lavement. Lavementet er en meget blid metode til at rense tarmen, og det er meget vigtigt at foretage en del lavementer under fasten. Det er en lidt besværlig/akavet proces, især de første gange. Men når du lige finder ud at placere dig selv og tarmskylningsposen, så er det slet ikke så besværligt. Og virkningen er fantastisk - du bliver frisk og let i hele kroppen. Du kan ikke faste uden lavementer. Find anvisningerne på nettet.
    Pointen er, at tarmen udskiller stoffer under hele fasten, så det er vigtgt at komme af med det hver dag. selvom du ikke spiser mad, så fordøjer kroppen jo sit eget fedt og muskel, og det giver også affald gennem tarmen.

    Undervejs

    Det er vigtigt, at du har tid til din faste - tid til dig selv og til at være i ro. Du kommer til at opleve stemningsskift (især de første tre dage) og måske en del uro. Du kan også fryse mere end normalt, føle dig let svimmel, have let hovedpine og opleve perioder, hvor du er meget ufokuseret. Det er alt sammen midlertidige symptomer, der ikke betyder noget. Du skal bare være fri for større aftaler og opgaver, så du har tid til at hvile, når der er brug for det, for humøret skifter, nogle gange fra time til time.

    Ikke dermed sagt, at du ikke kan lave noget. Tværtimod, du fungerer rigtig godt. Du både kan og skal træne på fastedagene, for musklerne skal både belastes og bevæges.

    Men vær forberedt på en personlig rejse, der godt kan fylde en del i forhold til øvrige familiemedlemmer. På andendagen af min seneste faste fik jeg eksempelvis vilde fantasier om: En stor fuldkornsbolle med lidt grøn salat, en skive god skinke, masser af rå løg og en klat god mayonnaise ... Det var lidt pudsigt, da jeg normalt ikke spiser den slags, men sad og med tænderne løbende i vand ved tanken. Så sind og krop kan godt drille med underlige signaler. Du skal bare ikke agere på dem - hvil, fald til ro og nyd fasten.


    Genopbygningen

    Under fasten producer kroppen ikke fordøjelsessafter, det starter først, når du spiser igen. Bryd derfor fasten med et æble, og spis kun lidt den første dag. Tyg maden rigtig godt - spyttet virker stimulerende på mavens funktioner, der skal i gang igen. Du er sikkert heller ikke særlig sulten - hvis du mærker efter og tolker dine kropssignaler korrekt. Så spis efter din sult og ikke dine øjne!


    En fasteplan

     

    Dag

    Dato

    FORSOMMERFASTE

    -7 til -4

    26/5- 29/5

    Nedtrapning.
    Mindre kaffe, sukker, slik, alkohol. Intet hvidt mel. Lidt kylling og fisk, ingen æg. Kun 1x fuldkornspasta eller ris. Linser, kogte/dampede grøntsager (sølvbede). Råkost hver dag.

    -3 og
    -2

    30/5- 31/5

    Nedtrapning.
    Minus kaffe og korn samt alt animalsk.
    Gulerødder, frugter, grøntsager, råkost.
    Hørfrø+chiafrø / bukkehorn (på skift) med sirup.
    Første lavement. Sidste grøn the.

    -1

    1/6

    Nedtrapning.
    Råkost, kartoffelsuppe. Hørfrø+chiafrø . Surkålsjuice.

    1-10

    2/6 - 11/6

    Dag 1:
    Udskylning: 2 spskf. glaubersalt i 3/4 liter varmt vand.

    Alle dage: Afkog af grønt (blegselleri, sabsi, selleri, løg, mælkebøtte, toppe, pastinak, rødbeder, selleri, gulerod, løvstikke mv.) med vitam (urtebouillon) og persille. Hvidløg, miso. Urte-the (lever/galle, basis, detox). Citron i kogt vand. Brændenældethe (med lakridsrod/stjerneanis for smagen). Hørfrø+chiafrø / evt. bukkehorn (på skift).
    1 lille glas surkålssaft dagligt. Havresuppe, siet, med miso, hvidløg, vitam osv. Masser af vand. Dagligt lavement.

    +1

    12/6

    Fasten brydes.
    Æble, melon, jordbær, dadler, grøntsags/kartoffel-suppe. Hørfrø+chiafrø .

    +2,
    +3,
    og +4

    13-15/6

    Optrapning.
    Frugter, råkost, grøntsagssuppe, spinat, kogt gulerod, tomat, svedsker. Krydderurter. Grøn salat. Hørfrø+chiafrø med sirup. Råkost. Lidt kartofler eller lidt fuldkornpasta. Drik meget vand.


    Kroppen er helt åben

    Hvis du faster i rolig omgivelser og ikke presser dig selv alt for hårdt, kan du få nogle utroligt positive oplevelser med din krop. Kroppen er nemlig yderst modtagelig - fx for massagebehandlinger, zoneterapi og lignende. Bestil fx en behandling til din ottende eller niende fastedag - så får du rigtig megt ud af det. Din behandler vil kunne mærke en enorm forskel, og kan komme langt dybere ind i din krop. Det kan være en meget overvældende oplevelse.

    Nogle behandlere (indenfor Body-SDS), benytter specielle meridian-strygninger og trykteknikker specielt til fastende. En sådan behandling kan være meget virkningsfuld, bare man ikke forcerer noget. En faste tager tid, og den har sin helt egen rytme, som skal respekteres. Det er helt forkert at prøve at tvinge en faste igennem på få dage ved at "forstærke den" med specielle øvelser eller behandlinger - vanvid, efter min mening.

    Og når fasten er overstået, kan du glæde dig til en skøn klar kropsbevidsthed med meget bløde og fleksible led. Det er en helt anden fornemmelse eksempelvis at lave yoga og pilates.

    Faste og vægttab

    Når jeg fortæller folk, at jeg faster, er reaktionen typisk: "Hvad, er du blevet for tyk"? Det er da muligt, jeg er for tyk; men det er nu ikke derfor, jeg faster.

    Jeg finder det lidt forkert at bruge faste som et slankemiddel. Er man overvægtig, handler det om kostomlægning og psykisk modning. Man spiser forkert, og man bruger mad på en forkert måde - spiser, der hvor man egentlig ikke er sulten. Så det er en helt anden tilgang, der skal til.

    På en ti-dages faste (plus tre nedtrapningsdage) kan du måske opnå et vægttab på op til måske 6-8 kg. Men en del er vægttab, og meget af resten indhenter du bagefter. Så netto giver det måske et vægttab på et par kilo, hvilket er fint. Men det er ikke den måde, man slanker sig på.

    På min sidste faste var min start-morgenvægt (dag -3) på 93,4 kg. Derefter faldt den støt, men i ryk, for at bunde ud på 84,0 kg (dag +2). Herfter steg den til knap 90 kg. Og efter tre år var jeg igen oppe på 93 kg. Så var det tid til en ny faste ...

    Noget andet er så, at en faste giver dig større kropsbevidsthed og dermed også bedre opmærksomhed på dine egen sult!

    Lad mig til sidst citere vikingernes "Havamal". (Den højes tale). I strofe 21 hedder det: Uvis mand kender aldrig sin maves mål.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-17 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •