ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

11.50 Kosttilskud, som EVT. kan bruges,

hvis du træner meget eller vil slanke dig

Som tidligere beskrevet, så er en enkel kost af gode råvarer langt det bedste for vores helbred. Jeg læste at op mod 50% af alle sygdomstilfælde kunne være undgået ved kostomlægning i rette tid. Det er tankevækkende ...

Generelt set er der ingen grund til at bruge en formue på specielle kosttilskud og slet ikke energidrikke og lignende. Frem til 1970'erne klarede sportsfolk sig fint med almindelig mad og drikke. Man spiste, når man var sulten og drak, når man var tørstig. Fint.

I 1965 udviklede man i USA drikken Gatorade, der skulle give atleter den rette blanding af vand, sukker og mineraler. Det blev starten på en kæmpe industri, der lever fedt af fitness-bølgen. Og der er ingen grund til at støtte den industri!

Den eneste undtagelse til den naturlige mad, fremstillet af uforarbejdede råvarer, kan evt. være et supplement af hampe-baseret proteinpulver, der i øvrigt også virker slankende. Du kan også benytte soyaprotein, men hamp er meget bedre.

Vegetabilsk protein

Proteinpulver fremstilles bl.a. af mælk, æg og soyabønner samt hampefrø. Jeg vil kun anbefale de vegetabilske varianter, og kun i korte perioder.


Hampe-baseret protein er klart nummer 1.

Køb en smagsneutral variant, og køb af god kvalitet. Pulveret (som består af 50 % protein) rystes i en shaker med vand + lidt æble- eller anden saft. Indtages som mellemmåltid lige efter træning.

  • Se alle vores opskrifter og beskrivelser af fødevarer

    Lidt om insulin og aftenspisning

    Insulin er et hormon, som dannes i bugspytkirtlen (pancreas). Produktionen af insulin stiger, når blodsukkeret stiger. Fx når man indtager kulhydrater. Insulin har mange opgaver. Et af dets virkninger er, at det begrænser fedtforbrændingen.

    Vil du tabe dig, er det derfor dårligt at spise kulhydratholdig mad lige inden sengetid. Spiser du efter kl. 20 (hvilket helst bør undgås, da kroppen har godt af en lang fasteperiode), skal du holde dig til proteinmættede fødevarer og helt sikkert undgå alt med sukker i.

    Et andet hormon, bugspytkirtlen også producerer, hedder glucagon. Det har nærmest den modsatte virkning af insulin. Glucagon øger sekretionen af glucose fra leveren og fedtsyrer fra fedtvæv - det virker altså fedtnedbrydende.

    Højprotein-måltider med lavt kulhydratindhold øger blodets glucoseindhold ved sekretion af glucagon. Så er psyken så træt, at du står kigger ind i køleskabet sen aften, skal du absolut have en natmad, og vil du gerne tabe dig - så kan du spise en proteinholdig snack. Amerikanske undersøgelser peger også på, at protein-holdig mad giver den bedste mæthedsfornemmelse, når man har denne stress-udløste aftensult.

    Soyabaseret proteinpulver er en billig løsning, og meget bedre end det mælkebaserede "whey", som de sælger i alle fitnesscentre. Men det hampe-baseret pulver er endnu bedre!

    Protein-pulver kan være en løsning, når man vil tabe sig. Også hvis det indtages sent om aftenen. Om natten får musklerne optimale vilkår for regeneration.

    Proteinpulver er altså en mulighed til flere formål:

  • Til folk, der vil tabe sig
  • Under genoptræning
  • Ved uønsket, stress-udløst aftensult
  • Til folk, der træner meget.

    Men brug det kun i små mængder og i kortere perioder, da meget komplette proteiner (fx fra soya) slider på kroppen (giver stærkt forøgede niveauer af IGF-1)

    Mange, som dyrker styrketræning, benytter proteinpulver fra mælk. Her er problemet med de casein-baserede produkter ("whey"), at casein ligesom kød er kendt for at være med til at fremskynde udviklingen af diabetes. Så vil du absolut have ekstra protein, skal du i stedet benytte hampe- eller soyabaseret protein, som du sagtens kan vænne dig til.

    Al kostomlægning bygger på tilvænning, og kroppen er yderst fleksibel - den kan vænne sig til lidt af hvert!

    Husk: Kernen i din ernæring skal være frugt og grøntsager - kilometervis af bønner, selleri, kartofler, ærter, andre rodfrugter, spidskål, salater (vårsalat, radicchio, rucola), squash, peberfrugter, tomater, brocolli, salater, sølvbeder, spirer, glaskål, krydderurter og andet bladgrønt samt frø og nødder (boghvede, sesam, valnødder, mandler, hørfrø, tahin, chiafrø, afskallede hampefrø, der alle er smækfyldte med proteiner) - osv. samt gode olier. Masser af frugt om morgenen - meloner, appelsiner, grape, kiwi, jordbær, kirsebær, kaki, ferskner - osv.!

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-18 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •