ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

Vegetar på den sunde måde 1

- med ernæringsmæssig fornuft og viden

Der er mange måder, man kan beskrive en sund kost på. Der er også mange måder at være vegetar på - og ikke alle er sunde.

Jeg går selv grundlæggende ind for, at man bruger sin sunde fornuft, men det hjælper selvfølgelig også at vide lidt om emner som det menneskelige stofskifte, de forskellige næringsstoffer osv. Her man søge informationer hos "eksperter", der virker troværdige.

Her på siden har jeg samlet lidt stof, jeg selv har lyttet til, og som det virker fornuftigt at stole på. For man er nødt til at have nogle principper eller holdninger til sin kost.

En ernæringsguru

En af de meget hotte navne er den amerikanske ernæringsguru Joel Fuhrman. Hans pointe er, at man skal spise føde af høj kvalitet - det er ikke nok bare at være vegetar/veganer. Hans tanker er måske værd at lade sig inspirere af.

Fuhrman opstiller fire principper for en sund kost:

  • Næringstæthed
  • CNA, Comprehensive Nutrient Adequacy (tilstrækkelig næringsdækning)
  • Hormonal favorability (understøtter en sund hormonproduktion)
  • Toxins (giftstoffer)

    Lad os se nærmere på disse begreber.


    Man kan ofte finde frisk spinat i poser. Det er supersundt (mange A-vitaminer), smager rigtig godt og er meget let at tilberede. Skyl bladene og damp/sauter dem ganske kort.

  • Se alle vores opskrifter og beskrivelser af fødevarer

    Næringstæthed

    Næringstæthed handler om at vælge fødevarer, som giver mange næringsstoffer pr. kalorie. Fuldkornsbrød er fx mere næringstæt end hvidt brød. Fødevarer som grønkål, tang, hvidløg, skaldyr, hørfrø, nødder, blåbær og såmænd også kartofler. For ikke-vegetarer er fødeemner som sardiner, æg og lever også meget "tætte", hvad angår næring. Man skal naturligvis ikke udelukkende spise næringstætte fødevarer, men være opmærksom på dem.

    CNA, Comprehensive Nutrient Adequacy (tilstrækkelig næringsdækning)

    Udtrykket Comprehensive Nutrient Adequacy handler om at sammensætte kosten, så man får de nødvendige næringsstoffer. Som "ren vegetar" (altså veganer) kan det fx være nødvendigt at sørge for at spise soyaprodukter, hvis alle man skal være dækket med alle næringsstoffer (nogle ernæringsforskere mener ikke, at soya er nødvendigt, så der er lidt delte meninger her). Man kan også være nødt til at tage D-vitaminer som tilskud, hvis den plantebaserede kost ikke giver det.

    Joel Fuhrman konkluderer, at alle bør spise en stor portion salat/råkost hver dag.

    Hormonal favorability (understøtter en sund hormonproduktion)

    Hormonal favorability handler om at undgå fødevarer, der agressivt stimulerer produktionen af hormoner som insulin og (hos voksne) IGF-1. Eksempelvis ved man, at indtag af mælk øger niveauet af IGF-1 og andre af de såkaldte vækstfaktorer i blodet og derved stimulerer til udviklingen af kræft i blandt andet brystet hos kvinder, kræft i tyktarmen og prostatakræft hos mænd.

    Jeg mener personligt, at voksne skal undgå mælkeprodukter over en kam. Jeg elsker selv god ost (gedeost, blåskimmelost, god feta og den slags) - men det skal nydes i ny og næ - ikke dagligt, og slet ikke al den mælk, fløde og youghurt-produkter, som mange danskere spiser dagligt. Det er virkelig dårlig kost, som efter min bedste overbevisning vil virke helbredsnedbrydende hos de fleste.

    Toxins (giftstoffer)

    Meget forarbejdet mad indeholder giftstoffer af forskellig art. Man taler her om carcinogener, der er kræftfremkaldende stoffer. Her er handler det om, at holde sig til de gode, friske råvarer og undgå at indkøbe forarbejdede fødevarer.

    Undgå enhver form for "naturfremmede", syntetiske og kemiske tilsætningsstoffer - de kan nedbrydes til de mest besynderlige stoffer i kroppen. Lav selv så meget af din mad som overhovedet muligt - det tager lidt tid - det er et håndværk, du skal lære - men resultaterne er det hele værd.

    Et andet aspekt er selvfølgelig behandlingen af fødevarerne - brankning, Weber-grill og den slags er heller ikke sundt - høje temperaturer og ikke mindst rygning kan udvikle underlige stoffer i fødevarerne, som beviseligt medfører kræft (eksempelvis har det senest vist sig, at kræft i nyrerne er koblet forbrug af grillet kød).

    Fuhrman nævner så nogle "G-bomber" fra planter, som faktisk modvirker giftstofferne og bl.a. kan bekæmpe kræft. Det er alt bladgrønt, løg, bær, frø og nødder og den slags.

    Som veganer og vegetar er det altså vigtigt at udvælge fødevarerne, så man får noget med en masse næring i, noget som dækker alle ens behov, noget der ikke sætter uheldige hormonale processer i gang samt fødeemner, der modvirker de miljømæssige forgiftninger, vi alle udsættes for i industrisamfundet.


    Grøntsagssuppe - det er ikke svært.

    En kort oversigt

    Hvis du vil leve sundt, skal du efter min bedste mening holde dig til fødevarer fra disse fem kategorier:

  • Frugter (om morgenen)
  • Grøntsager (ikke mindst dagligt bladgrønt foruden alt det andet)
  • Nødder
  • Bønner, linser, ærter (bælgfrugter - spises dagligt)
  • Fuldkorn

    Spiser du udelukkende denne type kost (og kun de rene råvarer, ikke forarbejdede udgaver), så er du på den sikre side. Og kan du gøre det 90% af tiden - så er det ikke helt ringe.


    En solmoden, spansk melon - kan købes hele eftersommer/efterår. Super mad!

    Hvad med sukker i frugt?

    Sukker i frugt er helt ok

    Mennesket er indrettet med utroligt mange smagsreceptorer, der er aktive over for søde smagsstoffer. Det er fordi, at frugt og bær er noget af det sundeste, du kan spise. Mennesket er skabt til at glædes over frugt og bær. Og det gode er, at du ikke skal være bange for kalorierne i frugten.

    Spis masser af frugt - æbler, appelsiner, kiwi, meloner - det er supersundt (selvom visse "ernæringseksperter" fraråder frugt, der skulle "fede"). Naturligt sukker i frugt er altså ikke et problem.

    Sukker bliver først et problem, når det er raffineret. Ved den industrielle raffinering fjernes alle fibre, sporstoffer, vitaminerne, alt vand - ja praktisk taget ethvert andet indhold af næring fra sukkeret. Tilbage er det rene, koncentrerede sukker, renset for den naturlige indpakning af næringsstoffer.

    Den slags "kemisk" sukker - indgår i store mængder i stort set al færdigfremstillet mad (det meste fabriksbrød, kartoffel- og andre salater, pizzaer og næsten alle andre andre færdigretter) - for ikke at tale om cola og andre læskedrikke - fordi, vores smagsløg reagerer så positivt på det. Når sukker bruges på denne måde - raffineret og i alt for store mængder - er det desideret sundhedsskadelig. Så hold dig til de naturlige fødevarer, råvarerne, lav selv din mad og nyd frugt og bær - lige så meget, du vil.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-18 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •