ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

11.41 En let og billig vegetar-ret ...

Her er en super opskrift, du kan få rigtig meget glæde af. Der er tale om:

  • 100% vegetarisk
  • Billig mad
  • Let at lave (kan næsten ikke kikse ...)
  • Kan varieres uendeligt
  • Vegetarisk hverdagsmad ...

    Navnet er Dhal (eller Dal), og det er indisk, eller rettere hindi. Dhal er en rigtig nem, vegetarisk biksemad - her i vstlig variant, men stadig med indisk inspiration. Det er en krydret suppe, vegetarisk hvori du kan benytte næsten alle typer grøntsager i hvert fald rodfrugter. Den idelle slankemad! Tak til min lillebror Peter - om nogen dhal-mester - som ledte os til denne dejlige og nemme ret, som vi i perioder spiser ret tit.

    Dhal er nemlig en rigtig nem ret, som du kan lave i store portioner til flere dage eller fryse ned af. Har du en rest kartoffelsuppe eller grøntsagssuppe fra dagen før, kan du bruge den som afsæt, men grundlæggende består den af tre komponenter, der kan laves hver for sig:

  • En grøntsagssuppe (fx kartoffelsuppe).
  • Kogte linser
  • Løg og evt andre grøntsager, der er stegt med masser af karry, og hvor der er tilsat tomat.

    Lad os se på de tre komponenter hver for sig. Jeg giver dig en meget enkel udgave, som jeg synes, at du skal starte med. Men den kan også gøres endnu enklere - fx ved at starte med at brune løg og karry og derefter tilsætte kartoffelterner, der bruner med. Det hele koges så, samtidig med at du koger linserne for sig. Tilsidst blandes det sammen med tomat og koger videre. Men der er ingen grund til at gøre det indviklet - det er en nem ret, som altid smager godt.

    Grøntsagssuppen

    Du laver en grøntsagssuppe af rodfrugter. Gulerødder, persillerod/pastinak, kartofler, selleri for eksempel. Du kan med fordel starte med kartofler. Skræl dem, hvis du ikke vil have skallen med, skær dem i stykker, og kog dem godt i ca. 30 minutter. Brug en stor gryde, der skal være plads til andet.

    Suppen koges færdig, gerne med krydderurter som bedbladet persille, og tilsættes en god urteboullion. Det skal du altid have i køkkenet:


    En urtebouillon - der findes mange mærker, men køb noget ordentligt.

    Linserne

    I den italienske pendant til denne ret, minestrone, bruger man både linser, ærter og bønner af forskellig art.


    Du kan sagtens bruge forskellige bælgfrugter i din dhal, men start med de klassiske linser.

    Det nemmeste er gule eller røde linser, du kan få i alle etniske butikker, helsebutikker mv. De kan blødes ud en time før, eller koges direkte, ofte er 10-20 minutter nok. Jo længere udblødning, jo kortere kogetid. Linserne skal koges videre i suppen, så de behøver ikke at være helt udkogte. Du må gerne skifte vand undervejs. Alle bælgfrugter afgiver noget slam-agtig protein, som det er rart at komme af med. Brug en si.


    Gule og røde linser - de er billige og passer perfekt til en gang Dhal.


  • Se alle vores opskrifter og beskrivelser af fødevarer


    Karryen

    Det, som gør retten speciel, er kombinationen af masser af karry og tomat. Systemet er, at du tager noget rapsolie (eller uraffineret kokosolie) på en pande, en wok eller en gryde og steger forskellige typer karry, gharam masala, spidskommen, gurkemeje - hvad du har.

    Der skal store mængder krydderier til - meget mere, end du vil forvente. Vi taler adskillige spiseskefulde. Så har du skrællet en masse løg og evt. blegselleri, og det steger med i karryen.


    Forskellige typer karry er klar til afbrændning med rapsolie og løgene.

    Gul,rød eller grøn karrypasta er også fin - brug et helt glas.

    Tilsæt så noget tomat - flåede eller purerede fra dåse, eller hvad du har.


    Her steges løg og blegselleri med masser af karry og lignende.

    Det hele koges igennem

    Til sidst hælder du de kogte linser op i suppegryden og tilsætter løg/karry/tomat-blandingen. Det hele koger gennem, gerne 30 minutter.


    Den færdige Dhal - et mættende og velsmagende måltid.

    Vi bruger en femliters gryde, og det giver ca 3 portioner af 1½ liter dhal, som kan fryses ned. Fed mad!

    Dhal er enormt fleksibel - du kan næsten bruge hvad som helst vegetarisk. Du kan fryse ned. Og du kan lave det af rester af andre supper. Og du kan variere og eksperimentere med krydringen. God fornøjelse - det er virkelig en dejlig hverdagsret!

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-17 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •