ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

10.00 PRAKSIS

Ét er at læse om sundhed, træning, ernæring og forskellige øvelser og forberede sig på det hele. Noget andet er at udføre alle de gode gerninger. Og noget helt tredje er at tilrettelægge sin livsstil, sådan at alle de gode intentioner om sund livsstil kommer til at spille sammen med familie, arbejde og alt det andet, man går og fylder sit liv med.

Den personlige tilgang

Min erfaring er, at skal man lykkes med at få udbytte af træningen og de nødvendige ændringer i ens livsstil, så man kan håbe på god vitalitet - også i en høj alder - så gælder det om:

At skaffe sig viden og forståelse for disse emner

At have en realistisk indstilling, der er baseret på selverkendelse

At fastholde ens tanker/ønsker/håb/drømme, uanset om det hele er gået i stå, eller om det kører godt.

At erkende, at sundhed og vitalitet er et livslangt projekt. "There is no easy way, only the hard way", som Alexander Lowen sagde til mig tilbage i 1982.

Som vores samfund er indrettet, og som den teknologiske udvikling har været de seneste 100 år, så er vores personlige sundhed i stadig større grad blevet til en personlig livsopgave.

Synes du om vores artikler? Så støt os med en "like" på Facebook. Så får du også meldinger om nye artikler:

Tidligere var samfundet indrettet, så det i højere grad dikterede ens livsforhold, herunder den enkeltes sundhed. Man var bundet af den by, stand og familie, man tilhørte, og dermed var der udkastet ret faste rammer for, hvordan man levede, og hvad man med rette kunne forvente af tilværelsen.

I dag har vi et utroligt antal valgmuligheder. Samtidig har vi fået en velfærd, som på nogle område virker direkte sundhedsnedrydende. Det stiller alt sammen store personlige krav til én. Hvis ikke det tidligere har været tilfældet, så er din sundhed i hvert fald nu blevet dit helt eget personlige ansvar!

Herunder følger en model, der måske kan være brugbar. Den kan stilles op på mange måder, men det er en mulig tilgang til at anskue den situation, vi står i som mennesker i det 21. århundrede. Modellen viser en række forhold, som påvirker vores sundhed og vitalitet. Pointen er, at nogle af dem kan vi ikke påvirke, andre har vi selv indflydelse på:

Når nu vi ikke har kontrol over alle faktorerne, kan der ikke udstedes garantier for noget som helst. Du kan have to brødre, hvor den ene lever et stillesiddende "usundt" liv med cigaretter, for meget fed mad og meget alkohol, hvor den anden lever asketisk, vegetarisk, aktivt og er meget udendørs. Men hvor den første måske er generelt glad og tilfreds, ukompliceret i sit væsen, kan den anden være tynget af bekymringer og psykiske knuder. Hvem af dem er sundest, og hvem vil leve længst? Der er ingen mennesker, hverken læge, præst eller vismand, der kan vide det.

Det er klart, at vores gener kan vi ikke ændre på, nogle er simpelthen født med "bedre" gener end andre - that's life, og generne udstikker en række begrænsninger for, hvor sunde og vitale, vi kan blive.

Vi har også en personlighed med et medfødt temperament, som vi heller ikke kan ændre på - uanset hvad, popsmarte psykologiretninger måtte påstå.

Vores personlige temperament er medfødt og dermed indridset i psykens dybeste lag, hvor det lægger grundstemningen for vores følelsesliv og også i en vis udstrækning dikterer vores aktivitetsniveau og meget andet. Det kan vi ikke ændre på, men vi kan blive kloge på det (og det er en rigtig spændende proces).

Det samme gælder vore familie- og miljømæssige baggrund; den kan vi heller ikke ændre på. Men vi kan arbejde på at nå dybere lag af selverkendelse, og dermed frigøre os fra de mønstre, der er dannet under vores opvækst. Her er meditation og kropsterapi fremragende værktøjer.

Tilbage er vores livsstil - hvordan vi tillader os at leve i det daglige. Den kan vi ændre på! Men igen - det skal ske med afsæt i viden, selvindsigt, realisme og tålmodighed.

Motivation og dovenskab

Jeg selv er ret dovent anlagt. Det er nok derfor, at det har taget så mange år for mig at komme i form. At sidde i en stol med en kop grøn the og en god bog - det er lige mig. Det er lidt ærgerligt, for hvis jeg ikke rør en finger gennem 14 dage eller en måned, så kommer jeg temmelig meget ud af form. Så jeg har haft brug for al den motivation, jeg overhovedet har kunnet samle sammen. Når jeg så samtidig har haft skiftende arbejdsrytmer, har flyttet meget og har haft stor modstand på at bevæge ned i kondicenteret - så har det i perioder været svært at få trænet.

Noget, jeg har lært, er, at man skal være tålmodig med sig selv. Jeg har gennem de sidste 35-40 år altid haft et ønske og et mål om at komme i bedre form og tabe mig. I perioder virkede det håbløst og totalt urealistisk, men jeg opgav aldrig drømmen/ønsket/målet. Det er meget vigtigt - du skal ikke undervurdere din indre motivation. Du skal bare være tålmodig og acceptere din situation.

I perioder har jeg så tvunget mig til træning, fordi jeg synes, at nu gik den ikke længere. Det duer heller ikke, i hvert fald ikke for mig. Jeg er ikke en robot, der kan tvinges til hvad som helst. Så noget andet, jeg har lært, er, at man skal være glad for det, man gør. Er der modstand, så vælg noget, som du ved du bliver glad for. Det kan bare være en lang travetur. Orker du ikke andet, så gør det.

Fastholder du din vision om at komme godt i form, så skal det nok lykkes - før eller senere. Og når først tingene falder rigtig på plads for dig, så kan du glæde dig til en helt ny vitalitet. Det er en fantastisk oplevelse som 55-årig for første gang i sit liv at lave en armhævning, eller hvad det nu er!

Samarbejd med din underbevidsthed

Noget andet jeg har opdaget omkring motivation er, at jeg kan prøve at snyde min underbevidsthed. Sagen er, at underbevidstheden er meget vigtig - det er den, som står for måske 90% af vores aktivitet, både fysisk og mentalt.

Prøv at tænke på, hvis du løber ned ad bakke i ujævnt terræn. Du kigger ikke ned mod fødderne - det kan man ikke. Du kigger fremad og registrerer ubevidst terrænet. Øjnene henter altså en masse data ind, som du ikke når at tænke over eller huske på - de fiser direkte ned i underbevidstheden, der effektivt omdanner dem til nerveimpulser, der sikkert fører dine fødder gennem det ujævne terræn.

Sådan fungerer underbevidstheden - den styrer det meste af dit liv for dig. Læs en masse om dette emne i dette link (åbner i nyt vindue) og dette link.

Så når mine følelser fortæller mig, at jeg nok vil have bedst af at blive hjemme fra træning i dag, så er det underbevidstheden, der er på spil.

Noget af det, man ved om underbevidstheden, er, at den arbejder med billeder. Den kender ikke sprog, men den kender billeder. Derfor kan du selv bearbejde din underbevidsthed; du kan i vist omfang kommunikere med den - det skal altså bare ske med billeder. Du kan altså ikke sige med ord, inde i hovedet, "nu skal jeg til træning i dag, fordi så får jeg det godt bagefter". Men du kan forestille dig et billede, som du kan visualisere inde i hovedet. Forestil dig fx, at du står og sveder i cross-traineren og nyder at få pulsen op. Eller at du står i bruseren efter træning og nyder det varme vand på dine velbrugte muskler. Det giver et signal til din underbevidsthed, som pludselig får en valgmulighed - enten at vælge den "dovne" model, som måske har fungeret i årtier, eller at vælge det andet, positive billede af den dejlige træning.

  • Læs også om personlig udvikling via selverkendelse i denne artikel (eksternt link)

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-17 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •