ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

10.00 PRAKSIS

Ét er at læse om sundhed, træning, ernæring og forskellige øvelser og forberede sig på det hele. Noget andet er at udføre alle de gode gerninger.

Noget tredje er at få tilrettelagt en livsstil, hvor intentionerne om en sund livsstil kommer til at spille sammen med familie, arbejde og alt det andet, man går og fylder sit liv med.

Den personlige tilgang

Skal projektet lykkes, så man kan håbe på god vitalitet - også i en høj alder - så gælder det blandt andet om:

At skaffe sig viden og forståelse for disse emner

At have en realistisk indstilling, der er baseret på selverkendelse

At fastholde ens tanker/ønsker/håb/drømme, uanset om det hele er gået i stå, eller om det kører godt.

At erkende, at sundhed og vitalitet er et livslangt projekt. "There is no easy way, only the hard way", som Alexander Lowen sagde det tilbage i 1982.

Den teknologiske udvikling de seneste 100 år har medført, at personlig sundhed i stadig større grad er blevet til en personlig livsopgave.

Tidligere var samfundet indrettet, så det i højere grad dikterede ens livsforhold, herunder den enkeltes sundhed. Man var bundet af den by, stand og familie, man tilhørte, og dermed var der udkastet ret faste rammer for, hvordan man levede, og hvad man med rette kunne forvente af tilværelsen.

I dag har vi et utroligt antal valgmuligheder. Samtidig har vi fået en velfærd, som på nogle område virker direkte sundhedsnedrydende. Det stiller alt sammen store personlige krav til én. Hvis ikke det tidligere har været tilfældet, så er din sundhed i hvert fald nu blevet dit helt eget personlige ansvar!

Herunder følger en model, der måske kan være brugbar. Den kan stilles op på mange måder, men det er en mulig tilgang til at anskue den situation, vi står i som mennesker i det 21. århundrede. Modellen viser en række forhold, som påvirker vores sundhed og vitalitet.

Selvom, at modellen virker meget teoretisk, så er pointen, at nogle af faktorerne kan vi ikke påvirke, andre har vi selv indflydelse på:

Når nu vi ikke har kontrol over alle faktorerne, kan der ikke udstedes garantier for noget som helst. Man kan se to brødre, hvor den ene lever et stillesiddende "usundt" liv med cigaretter, for meget fed mad og meget alkohol, hvor den anden lever asketisk, vegetarisk, aktivt og er meget udendørs. Men hvor den første måske er generelt glad og tilfreds, ukompliceret i sit væsen, kan den anden være tynget af bekymringer og psykiske knuder. Hvem af dem er sundest, og hvem vil leve længst? Ingen læge, præst eller vismand kan vide det.

Det er klart, at generne kan man ikke ændre på. Nogle er simpelthen født med "bedre" gener end andre - that's life, og generne udstikker en række begrænsninger for, hvor sunde og vitale, en person kan blive.

Du har også en personlighed med et medfødt temperament, som du heller ikke sådan uden videre kan ændre på - uanset hvad, popsmarte psykologiretninger måtte påstå.

Det personlige temperament er medfødt og dermed indridset i psykens dybeste lag, hvor det lægger grundstemningen for følelseslivet, aktivitetsniveauet og meget andet.

Det samme gælder vore familie- og miljømæssige baggrund, som man heller ikke kan ændre på. Men man kan arbejde på at nå en større selverkendelse, og dermed en frigørelse fra de negative mønstre, der er dannet under opvæksten. Her er meditation og kropsterapi mulige værktøjer.

Tilbage er vores livsstil - hvordan tillader dig at leve i det daglige.

Motivation og dovenskab

Du skal være tålmodig med dig selv. I perioder kan det virke håbløst og totalt urealistisk at komme igang. Men du må aldrig opgive drømmen/ønsket/målet. Det er meget vigtigt - du skal ikke undervurdere din indre motivation. Tålmod og accept af situationen ...

Du er ikke en robot, der kan tvinges til hvad som helst. Er der modstand, så vælg noget, som du ved du bliver glad for. Det kan bare være en lang travetur. Orker du ikke andet, så gør det.

Fastholder du visionen om at komme i bedre form, så skal det nok lykkes - før eller senere. Og når først tingene falder rigtig på plads for dig, så kan du glæde dig til en helt ny vitalitet. Det er en fantastisk oplevelse som 60-årig for første gang i sit liv at lave en armhævning, eller hvad det nu er!

Underbevidstheden er meget vigtig - det er den, som står for måske 90% af vores aktivitet, både fysisk og mentalt.

Prøv at tænke på, hvis du løber ned ad bakke i ujævnt terræn. Du kigger ikke ned mod fødderne - det kan man ikke. Du kigger fremad og registrerer ubevidst terrænet. Øjnene henter altså en masse data ind, som du ikke når at tænke over eller huske på - de fiser direkte ned i underbevidstheden, der effektivt omdanner dem til nerveimpulser, der sikkert fører dine fødder gennem det ujævne terræn.

Sådan fungerer underbevidstheden - den styrer det meste af dit liv for dig. Læs en masse om dette emne i dette link (åbner i nyt vindue) og dette link.

Når følelserne fortæller, det nok vil være bedst af at blive hjemme fra træning i dag, så er det underbevidstheden, der er på spil.

Noget af det, man ved om underbevidstheden, er, at den arbejder med billeder. Den kender ikke sprog, men den kender billeder. Derfor kan du selv bearbejde din underbevidsthed; du kan i vist omfang kommunikere med den - det skal altså bare ske med billeder. Du kan altså ikke sige med ord, inde i hovedet, "nu skal jeg til træning i dag, fordi så får jeg det godt bagefter". Men du kan forestille dig et billede, som du kan visualisere inde i hovedet. Forestil dig fx, at du står og sveder i cross-traineren og nyder at få pulsen op. Eller at du står i bruseren efter træning og nyder det varme vand på dine velbrugte muskler. Det giver et signal til din underbevidsthed, som pludselig får en valgmulighed - enten at vælge den "dovne" model, som måske har fungeret i årtier, eller at vælge det andet, positive billede af den dejlige træning.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-19 Fitness-vitalitet.dk

  •