ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

7.21 Mere arbejde med åndedrættet

Der er en række gode grunde til at arbejde med åndedrætsøvelser. Optræning af vejrtrækningen har nemlig både fysiske og psykologisk effekt:
  • Styrker muskulaturen omkring åndedrætsvejene (godt for konditionen).
  • Renser meget effektivt luftvejene (næse, hals, bronchier).
  • Optræner den nervemæssige koordination af ind- og udåndingen.
  • Giver et bedre og dybere åndedræt, hvilket styrker kroppens udrensning (70% af kroppens affaldsstoffer udskilles via lungerne og udåndingen) og dermed fysisk afgiftning.
  • Forbedret immunforsvar med større modstandsdygtighed over for infektioner.
  • Støtter kroppens egen helingsprocesser.
  • Giver en hel ny dimension til fornemmelsen af kropsbevidsthed.
  • Understøtter forløb med fitness, styrketræning, yoga, kostomlægning, vægttab mv.
  • Virker både beroligende, fokuserende og mentalt styrkende.
  • Virker mod stress, nervøsitet og depression. Giver psykologisk afbalancering og kan virke spirituelt forberedende/udviklende.

    Det lyder måske overraskende, at åndedrætsøvelser skulle have alle disse virkninger, men det er faktisk tilfældet.

    Når åndedrætsøvelserne ikke er særlig udbredte i Vesten, skyldes det formentlig mangel på kendskab til dem. Samtidig er det en temmelig indadvendt praksis, hvor der ikke "ser ud til at ske noget". Men der sker jo noget - ligesom ved meditation. Virkningen er bare mere subtil end fx ved optræning til maratonløb.

    Humlebien (Bhramari Pranayama)

    Humlebien er en blid og effektiv øvelse, der beroliger sindet. Døjer du i en periode med vrede, ophidselse, frustration, bekymring, angst og den slags, kan du bruge denne øvelse, når de negative følelser trænger sig på.

    Øvelsen er meget let at udføre. Du kan praktisere den på arbejde, i bilen og derhjemme. Den giver direkte og meget kontant afstressning. Du skal bare have tom mavesæk - du skal altså ikke have spist indenfor den sidste times tid.

    For begyndere er øvelsen genial, så det er fint at bruge den ved start af en pranayama-session. Den varmer åndedrættet hurtigt og effektivt op med en lille serie lange udåndinger.

    Bhramari er sanskrit for humlebi, og i denne øvelse kombineres udåndingen med en typisk bi-lyd - bssss.... - deraf kommer navnet.

  • Sid med ret ryg og lukkede øjne. Bedst er det, hvis du kan sidde uden rygstøtte.
  • Tag en dyb vejrtrækning ind og lav så en bi-agtig summen på en lang udånding.
  • Du kan lave en dyb, rolig summen, men prøv også at lave en høj summen (som en vred bi).
  • Ånd ud så langt du kan, uden at skulle gispe ved den efterfølgende indånding.

    Bliver du anspændt eller oplever andet ubehag, vender du tilbage til naturlig vejrtrækning.

  • Ånd roligt ind og forsæt på denne måde 6-7 gange.

    Mærk undervejs, hvordan ansigtets muskulatur afspændes. Tonen får tunge, kæbe og næsehule til at vibrere. Forestil dig, hvordan hele toppen af kraniet inklusive hjernen vibrerer.

    Hold til sidst øjnene lukkede et kort stykke tid. Mærk din krop og din indre stilhed.

    Den summende lyd resonerer i hele kroppen. Den lange rolige udånding aktiverer den parasympatiske del af det autonome nervesystem. Begge dele giver en beroligende virkning. Laver du en højfrekvent summen, er det som om vibrationerne når højere op i hovedet. Den dybere summen vibrerer mere nedad, i hals, brystkasse osv. Prøv selv med forskellige frekvenser.

    Du kan lave Humlebien, mens du ligger på ryggen eller på højre side. Så virker øvelsen befordrende for din indslumring. Når du har lært øvelsen, virker blot tre gentagelser fint - du falder til ro og er klar til næste aktivitet.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-19 Fitness-vitalitet.dk

  •