ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

7.00 ÅNDEDRÆTTET

Åndedrættet er noget, vi bare tager for givet. Og alligevel er åndingen det mest dyrebare vi har. Man kan overleve flere uger uden mad, og man kan overleve flere dage uden vand. Men uden ånding dør man i løbet af minutter!

De vestlige videnskaber forklarer, at vi optager ilt gennem indåndingen - ilt som vi lever af. Ved udåndingen afgiver vi kuldioxid - noget som de grønne planter heldigvis lever af (de afgiver til gengæld ilt som "affaldsprodukt"). Og det er klart, at vi ikke kan overleve uden ilt - så kvæles vi.

Åndedrættet er også helt tæt knyttet til vore psyke - enhver stemning afspejles i åndedrættet, som kan være dybt og roligt eller kort, overfladisk og anspændt. Kroniske kropsspændinger ses også i åndedrætsrytmen, fx når vi træner.

Den kropslige proces, hvorved lungerne skiftevis udvides/sammentrækkes, kan foregå på mange måder. Det vil jeg prøve at beskrive i denne artikel.

Synes du om vores artikler? Så støt os med en "like" på Facebook. Så får du også meldinger om nye artikler:

Asiatisk forståelse

Den asiatiske kropsvidenskab forklarer, at udover ilten, så optager vi også livsenergi - på kinesisk kaldet ki, på indisk prana. Og hvis man vil have et højt niveau af livsenergi og dermed både kropsligt og psykisk overskud, skal man lære at trække vejret på den rigtige måde. Pointen er at kroppen kan helbrede sig selv for alle de ubalancer og smålidelser, vi pådrager os i det daglige. Men kroppen skal have tilført ki/prana tilført i tilpas dosis og de rette steder, hvis helbredelsen skal gå hurtigere. Det kræver et godt, fuldt og dybt åndedræt, som udgår fra energicentret tantien.

Psykoterapi

Inden for kropsorienteret psykoterapi (se de efterfølgende artikler) er åndedrættet også helt centralt, da det:

  • afspejler vores psykiske tilstand
  • kan optrænes og bruges som "forstærker" i forhold til spændingsfrigørelse
  • både påvirker krop og psyke

    Idealet for den kropsorienterede psykoterapi er, at man i afspændt tilstand har det naturlige, fri og uhæmmede åndedræt. Hvis man ligger ned, foregår en ånding i en rullende bevægelse, der næsten involverer hele kroppen:

  • Mellemgulvet hæver sig
  • Underlivet strækkes og bækkenet vippes bagover
  • Brystkassen hæver sig
  • De øverste ryghvirvler strækkes og hovedet presses let bagover

    Udåndingen forløber modsat. Men bemærk, at dette er det rolige, afspændte, dybe åndedræt. Hvis arbejder hårdt eller træner, er det især brystkassen, som bevæges og laver arbejdet.

    Mange måder at træne på

    Åndedrættet kan optrænes på en række måder.

  • Konditræning giver større lungekapacitet og bedre muskulatur i brysthulen.

  • Pilates, yoga og lignende kan løsne spændinger og give større fleksibilitet i hele overkroppen, hvilket faciliterer det dybe, helsebringende åndedræt.

  • Krops- og psykoterapi kan frigøre krop og personlighed for de pansringer, der ses som hæmmende bånd (nærmest som tøndebånd), der snører overkroppen sammen, og som forhindrer det frit pulserende åndedræt. Læs meget mere herom i Modul 8.20

  • Deciderede åndedrætsøvelser af indisk/tibetansk/kinesisk variant, der målrettet arbejder på at stimulere til et større energioptag.

    Læs de grundige beskrivelser i min bog .

    Prøv bogens spændende åndedrætsøvelser, som giver dig ny bevidsthed i hele kroppen. Øvelserne bygger på:

  • En dyb ånding, der går helt ned i maven.

  • Det naturlige åndingsmønster modificeres med bestemte rytmer og tilbageholdelser. Det kobles med bestemte bevægelser og låse i mave og PC-musklen.

  • De enkelte øvelser stimulerer og renser bestemte områder i energilegemet.
  • Åndedrættet optrænes samlet set, så det bliver stærkere og henter mere energi ind. Energi, der styrker helbredet og virker foryngende!


    Psykisk påvirkning

    Det er sikkert, at en åndedrætsøvelse totalt kan ændre dit humør. Hvis du er anspændt, godt oppe at køre rent psykisk, har svært ved at falde ned - så prøv en åndedrætsøvelse. Det virker, lige på stedet. Så snart du tvinger dit åndedræt ind i en anden rytme, så ændrer psyken kvalitet.

    Det kan være en helt enkel yogaøvelse som Mountain pose, du stiller dig i den, for kroppen og holdningen på plads og trækker vejret dybt ned i maven fem gange. Så er du et andet sted, rent psykisk.

    Lateral breathing

    Når du i Pilates-øvelserne får besked på:

  • Træk ind mave og underliv
  • Træk vejret dybt

    Så hænger det ikke sammen. Man kan ikke begge dele samtidigt. Her skal man lære sig en anden måde at trække vejret på. Lateral breathing går ud på, at du udvider brystkassen i siderne. Det mærkes, som man trækker luften ind i ryggen lige under ribbenene.

    De nederste ribben er relativt bevægelige, så de kan sagtens udvide sig ud til siderne. på den måde får lungerne mere plads, uden at den nederste bug ("maven") bevæges fremad.

  • Se Pilates-grundtræning - et stærkt program

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-16 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •