ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

4.50 Funktionel træning

Traditionel styrketræning med maskiner, går gerne ud på at isolere en enkelt muskelgruppe og træne den. Du træner måske bryst, ben eller overarme, og det er fint. Men du kan også træne styrke på en mere helhedsorienteret måde. Det kaldes funktionel træning, uden at det egentlig er noget nyt.

Det er min overbevisning, at uøvede - folk der ikke er vant til træning og måske er i halvdårlig form - bør starte med mere funktionelle øvelser. Det er øvelser, der træner flere muskler ad gangen i stedet for at isolere de enkelte muskler.

Øvelserne kan foregå med

  • Bold
  • Elastikker og egen kropsvægt (fx squats)

    Men ikke mindst frie vægte

  • Dumbbells (håndvægte)
  • Kettlebells (kugler)
  • Barbells (vægtstænger) samt evt. kabeltræk.

    er rigtig gode redskaber til funktionel træning.


    Haveredskaber ...

    Funktionel træning er en samlebetegnelse for bevægelser, der involverer hele eller det meste af kroppen. Øvelserne har tit afsæt i naturlige bevægelser - som fx det at løfte en tung sæk op fra jorden og op på en hylde. Eller at grave et hul i haven. Eller at stakke halm op, hvis nogen har prøvet det. Bevægelser, som kendes fra før-industrielt landbrug og håndværk. Det er alt sammen bevægelser, der kunne indgå i funktionel træning.

    Min egen erfaring fra tidligere fitnesscentre er, at mange ny motionister starter med meget specifikke øvelser, der netop isolerer enkelte muskler. Det er fint, når man er kommet lidt i form og har fået et mere bevidst forhold til styrketræningen. Men start med de mere funktionelle øvelser!

    Kabeltræk-maskinen kan bruges til en semi-funktionel træning. Med et håndtag i hver hånd kan man lave nogle lange træk fx nedefra og op med ret begrænset vægt på og mange gentagelser. Der træner jeg ikke kun én muskel - men en hel gruppe.


    Noget andet, jeg vil vil fremhæve, er TRX-systemet, som bl.a. findes Fitness Classic. Det er et system af bånd med håndtag, der hænger ned fra loftet og som bruges til nogle fremragende øvelser, der involverer flere muskelgrupper ad gangen.

    Morten Zacho har en god videoanmeldelse af TRX.

    Mange kondicentre har heldigvis fokus på funktionel træning i form af TRX, X-Fit eller bare cirkeltræning.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2012-17 Michael Karbo og Fitness-vitalitet.dk

  •