ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

4.50 Funktionel træning

Traditionel styrketræning med maskiner går ofte ud på at isolere en enkelt muskelgruppe og træne den. Du træner måske bryst, ben eller overarme, og det er fint. Men man kan også optræne sin styrke på en mere helhedsorienteret måde. Det kaldes funktionel træning.

Uøvede - folk der ikke er vant til træning og måske er i halvdårlig form - kan sagtens begynde med de mere funktionelle øvelser. Det er øvelser, der træner flere muskler ad gangen i stedet for at isolere de enkelte muskler.

Øvelserne kan foregå med

  • Bold
  • Elastikker og slynger
  • Egen kropsvægt (fx squats)

    Men også frie vægte er gode til funktionel træning.

  • Dumbbells (håndvægte)
  • Kettlebells (kugler)
  • Barbells (vægtstænger) samt evt. kabeltræk.

    Disse redskaber kan sagtens indgå i funktionel træning.


    Haveredskaber ...

    Funktionel træning er en samlebetegnelse for bevægelser, der involverer hele eller det meste af kroppen. Øvelserne har tit afsæt i naturlige bevægelser - som fx det
  • at løfte en tung sæk op fra jorden og op på en hylde.
  • Eller at grave et hul i haven.
  • Eller at stakke halm op, hvis nogen har prøvet det.

    Det er bevægelser, som kendes fra før-industrielt landbrug og håndværk. Det er alt sammen sunde og seje bevægelser, der giver masser af styrke i hele kroppen.

    Mange ny motionister starter med de meget smarte maskiner, der isolerer enkelte muskler. Maksinerne er især gode, når man har et bevidst forhold til muskler led. Men som begynder bør man også inkludere nogle funktionelle øvelser.

    Kommer du i et motionscenter, er kabeltræk-maskinen rigtig fin til en slags semi-funktionel træning. Med et håndtag i hver hånd kan man lave nogle lange træk og skub (pull og push) både nedefra og op og oppefra ned og til siden i forskellige vinkler. Brug begrænset vægt og lav mange gentagelser. Så er det ikke kun én muskel, som trænes, men hele overkroppen eller den ene side af den.


    Noget andet at fremhæve er slyngen (også TRX). Dette redskab består af en slynge med håndtag, der hænger ned fra loft eller væg og som bruges til gode øvelser, der involverer flere muskelgrupper ad gangen.

    Mange kondicentre har heldigvis fokus på funktionel træning i form af TRX, X-Fit eller cirkeltræning med brug af kropsvægt.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-19 Fitness-vitalitet.dk

  •