ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

2.00 MEDITATION i krop og bevægelse

Arbejdet med at styrke helbred og vitalitet suppleres med afspænding, bøn og måske meditation for at stimulere den mere dybdegående og transformerende proces.

Indre stilhed og kropsnærvær

Her i artiklen taler vi om meditation, men det dækker også over afspænding og ikke mindst bøn. Disse sindstilstande handler om, at man får skiftet sit fokuspunkt fra en identifikation med alt det, sindet disker op med af tanker, bekymringer, følelser og andre impulser - til en mere åben, hengivende og afventende opmærksomhed.

I stedet for, at man inde i hovedet er opslugt at signaler fra krop og sansning, fra alle tanker og følelser osv., lægger man lidt afstand til det hele. Falder tilbage i en ro, hvor bevidstheden er mere åben og iagttagende. Efterhånden som du lærer meditationen at kende, bliver det lettere at nå ind til dette rum af indre stilhed, nærvær og de-engagering. Og det er vigtigt at kunne være der - også for kroppens optræning.

Kroppen føder hele tiden underbevidstheden med informationer om de forskellige biologiske processer, der foregår. Nogle af disse impulser trænger frem i bevidstheden, som kan reagere fx med en følelse af sult eller smerte.

Med en mere meditativ tilgang behøver du ikke at reagere eller på anden måde agere. Det giver personlig frihed , og dermed opstår der et rum for forandring, for frigørelse. Dette er tanken bag den trend, der kaldes mindfulness.

Den indre stilhed med kontakt til kroppen åbner for en større helbredelse, både for krop og sjæl. Lær dig at finde ind til den indre stilhed. Lær at bevæge dig ind i dette rum, at hvile i det og at komme ud igen. Roen oplader én og giver en større grad af frihed fra anspændthed, bekymring, stress og distraktion.

Kinesiske energiøvelser

Qi gong er en samlebetegnelse for en lang række kinesiske praksisser, herunder forskellige typer kropsmeditation. Det er meget enkle bevægelser (som tai chi) og standings, man fordyber sig i, og som virker afbalancerende.

Energiøvelserne får hjernen og nervesystemet til at falde til ro. Meridianpunkterne stimuleres, så man opnår bedre energicirkulation, hvilket virker udrensende og styrkende. Øvelserne tjener to formål:

  • At fungere som kropsmeditation
  • At opbygge en reserve af ki - kinesernes betegnelse for livsenergien.

    Energiøvelserne handler som om fordybelse i meget enkle bevægelser. Herved tvinges sindet til fuld opmærksomhed og koncentration. Det er det modsatte af den kaotiske bevidsthed, mange går rundt med det meste af dagen, og som kineserne kalder "monkey mind".

    Set udefra virker øvelserne kedelige - der sker jo ikke noget. Virkningen er mere indvendig, for kropstillingen justeres hele tiden ud fra balancen og fornemmelsen i leddene.

    Kan du kombinere denne type træning med en mere almindelig styrketræning, giver det en mere nuanceret form for kropsbevidsthed. Men det er meget individuelt hvilken type træning, man har gavn af. Så hvis du ikke føler noget for fx de kinesiske energiøvelser, så skal du ikke bruge tid på dem. Prøv i stedet vandgymnastik eller Pilates - begge dele kan give masser af ny bevidsthed og virke spændingsløsende.

  • Læs mere om meditation her (åbner i nyt vindue).

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Opdateret 03.02.2020. Copyright 2011-20 Fitness-vitalitet.dk

  •